Pengaruh Edukasi melalui Demostrasi Pembidaian Fraktur Tulang Panjang terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja di SMA Pusri Palembang

Authors

  • Septi Ardianty Universitas Muhammadiyah Ahmad Dahlan
  • Oca Agustin Universitas Muhammadiyah Ahmad Dahlan
  • Indah Kurniati Universitas Muhammadiyah Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.36565/jab.v14i2.955

Keywords:

long bone fractures, first aid, adolescents

Abstract

Background: Long bone injuries can occur anywhere and at any time, even in the school environment. Therefore, treatment or first aid for long bone fractures can be performed in the school environment. This study focuses on the impact of education on knowledge regarding long bone fractures. Research Objective: This study aims to determine whether health education influences adolescents' knowledge about first aid for long bone fractures at Pusri High School, Palembang. Research Method: This study used a quantitative research design with a pre-experimental design. This study used a one-group pre-test and post-test approach to assess the effect of education on knowledge about fractures. The study population was all Pusri High School students in Palembang, and the study sample consisted of 86 students selected using purposive sampling. Results: The median knowledge score before education was 9, and after education it increased to 12. Statistical testing using the Wilcoxon Test showed a significant p-value of 0.000. Conclusion: This indicates a statistically significant increase in knowledge.

Author Biographies

Septi Ardianty, Universitas Muhammadiyah Ahmad Dahlan

Prodi Ilmu Keperawatan

Oca Agustin, Universitas Muhammadiyah Ahmad Dahlan

Prodi Ilmu Keperawatan

Indah Kurniati, Universitas Muhammadiyah Ahmad Dahlan

Prodi Ilmu Keperawatan

References

A.Wawan dan Dewi M. (2018). Teori & Pengukuran Pengetahuan, Sikap Dan Perilaku Manusia(II). Yogyakarta: Nuga medika

Akmal, A. (2018). Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Menigkatkan Kemampuan Berwudhu Pada Kelompok B3 Tk Islam Ylpi Marpoyan. Generasi Emas, 1(1), 62–78. https://doi.org/10.25299/ge.2018.vol1(1).2257

Apriyani, A. (2023). Pertolongan Pertama Pada Fraktur. Khidmah, 5(1), 131–137. https://doi.org/10.52523/khidmah.v5i1.450

Caron, J., & Markusen, J. R. (2016). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Tingkat Pengetahuan Santri Kelas 10-11 Ma Mengenai Pertolongan Pertama Pada Kecelakaan (P3K) Di Pondok Pesantren Miftahul Hidayah . https://doi.org/10.55222/healthyjournal.v12i2.1422

Cholida, S. D. D., & Isnaeni, I. (2022). Efektivitas Pendidikan Kesehatan Dalam Pencegahan Keputihan Pada Remaja Putri Kelas VIII Di SMP Muhammadiyah 28 Bekasi. Malahayati Nursing Journal, 4(7), 1793–1806. https://doi.org/10.33024/mnj.v4i7.6578

Dewi Nurma. (2024). Promosi Kesehatan: Teori dan Praktik dalam Keperawatan. (2024). (n.p.): PT. Sonpedia Publishing Indonesia. https://www.google.co.id/books/edition/Promosi_Kesehatan_Teori_dan_Praktik_dala/LSf6EAAAQBAJ?hl=id&gbpv=0

Hariyadi, H., & Setyawati, A. (2022). Pengaruh Metode Demonstrasi Teknik Pembidaian pada Anggota PMR Terhadap Pertolongan Pertama Fraktur. JPKM: Jurnal Profesi Kesehatan Masyarakat, 3(1), 59–67. https://doi.org/10.47575/jpkm.v3i1.295

Ibda, Fatimah (2015). “Perkembangan Kognitif Teori Jean Piaget”. Jurnal Intelektualitas. 3, (1)

Kurniasari, R., Al-Afik, & Utama, C. W. (2024). Case Report Penurunan Tingkat Nyeri Pada Pasien Fraktur Femur Dengan Balut Bidai Di IGD RSUD Tidar Kota Magelang. 2(2), 162–170. https://doi.org/10.61132/corona.v2i2.412

Mubarak W.I., (2011). Promosi Kesehatan Untuk Kebidanan. Jakarta: Salemba Medika

Ni’mah, J., Insani, U., Satria, R. P., & Hidayatii, S. (2023). Pengaruh Edukasi P3K Terhadap Pengetahuan dan Ketrampilan Guru di SDN 3 Lebaksiu Kidul Kabupaten Tegal. MAHESA : Malahayati Health Student Journal, 3(4), 890–899. https://doi.org/10.33024/mahesa.v3i4.10019

Notoatmodjo, S., 2014, Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta

Pamungkas, A. M. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Metode Demonstrasi Teknik Pembidaian Terhadap Pengetahuan Tentang Pertolongan Pertama Fraktur Pada Anggota Palang Merah Remaja (Pmr) Di Sman 1 Kawedanan Kecamatan Kawedanan Kabupaten Magetan. Keperawatan, Prodi Bhakti, Stikes Mulia, Husada, 5(1), 01-122. https://repository.stikesbhm.ac.id/view/creators/pamungkas=3Aarema_mega=3A=3A.html

Pangesti, A. (2012) Gambaran tingkat pengetahuan dan aplikasi kesiapsiagaan bencana pada mahasiswa fakultas ilmu keperawatan universitas indonesia tahun 2012. Universitas indonesia.

Rinaldi, A. (2016). Hubungan Pengetahuan, Sikap Dan Personal Hygiene Dengan Terjadinya Diare Pada Anak Di Puskesmas Krueng Barona Jaya Kabupaten Aceh Besar. Skripsi Fakultas Kedokteran Syiah Kuala

Rini, S.I. (2019). Pertolongan pertama gawat darurat., Malang: Tim UB Press

Saputri, R. (2017). Hubungan tingkat balut bidai dengan sikap pertolongan pertama fraktur pada mahasiswa keperawatan. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. https://etd.umy.ac.id/id/eprint/32913/

Talibo, N. A., Katuuk, H. M., Riu, S. D. M., & Pattinasarani, N. S. (2023). Pengaruh edukasi pembidaian terhadap pengetahuan mahasiswa dalam memberikan pertolongan pertama pada fraktur tulang panjang Norman. Jurnal Keperawatan, 15(1), 381–388. http://journal.stikeskendal.ac.id/index.php/Keperawatan

Warouw, J. A., Kumaat, L. T., & Pondaag, L. (2018). Pengaruh Pendidikan Kesehatan dan Simulasi Terhadap Pengetahuan Tentang Balut Bidai Pertolongan Pertama Fraktur Tulang Panjang Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 6 Manado. Ejournal Keperawatan, 6, 1–8.

Downloads

Published

2025-09-29

Issue

Section

Articles