Pengaruh Edukasi melalui Demostrasi Pembidaian Fraktur Tulang Panjang terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja di SMA Pusri Palembang
DOI:
https://doi.org/10.36565/jab.v14i2.955Keywords:
long bone fractures, first aid, adolescentsAbstract
Background: Long bone injuries can occur anywhere and at any time, even in the school environment. Therefore, treatment or first aid for long bone fractures can be performed in the school environment. This study focuses on the impact of education on knowledge regarding long bone fractures. Research Objective: This study aims to determine whether health education influences adolescents' knowledge about first aid for long bone fractures at Pusri High School, Palembang. Research Method: This study used a quantitative research design with a pre-experimental design. This study used a one-group pre-test and post-test approach to assess the effect of education on knowledge about fractures. The study population was all Pusri High School students in Palembang, and the study sample consisted of 86 students selected using purposive sampling. Results: The median knowledge score before education was 9, and after education it increased to 12. Statistical testing using the Wilcoxon Test showed a significant p-value of 0.000. Conclusion: This indicates a statistically significant increase in knowledge.
References
A.Wawan dan Dewi M. (2018). Teori & Pengukuran Pengetahuan, Sikap Dan Perilaku Manusia(II). Yogyakarta: Nuga medika
Akmal, A. (2018). Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Menigkatkan Kemampuan Berwudhu Pada Kelompok B3 Tk Islam Ylpi Marpoyan. Generasi Emas, 1(1), 62–78. https://doi.org/10.25299/ge.2018.vol1(1).2257
Apriyani, A. (2023). Pertolongan Pertama Pada Fraktur. Khidmah, 5(1), 131–137. https://doi.org/10.52523/khidmah.v5i1.450
Caron, J., & Markusen, J. R. (2016). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Tingkat Pengetahuan Santri Kelas 10-11 Ma Mengenai Pertolongan Pertama Pada Kecelakaan (P3K) Di Pondok Pesantren Miftahul Hidayah . https://doi.org/10.55222/healthyjournal.v12i2.1422
Cholida, S. D. D., & Isnaeni, I. (2022). Efektivitas Pendidikan Kesehatan Dalam Pencegahan Keputihan Pada Remaja Putri Kelas VIII Di SMP Muhammadiyah 28 Bekasi. Malahayati Nursing Journal, 4(7), 1793–1806. https://doi.org/10.33024/mnj.v4i7.6578
Dewi Nurma. (2024). Promosi Kesehatan: Teori dan Praktik dalam Keperawatan. (2024). (n.p.): PT. Sonpedia Publishing Indonesia. https://www.google.co.id/books/edition/Promosi_Kesehatan_Teori_dan_Praktik_dala/LSf6EAAAQBAJ?hl=id&gbpv=0
Hariyadi, H., & Setyawati, A. (2022). Pengaruh Metode Demonstrasi Teknik Pembidaian pada Anggota PMR Terhadap Pertolongan Pertama Fraktur. JPKM: Jurnal Profesi Kesehatan Masyarakat, 3(1), 59–67. https://doi.org/10.47575/jpkm.v3i1.295
Ibda, Fatimah (2015). “Perkembangan Kognitif Teori Jean Piaget”. Jurnal Intelektualitas. 3, (1)
Kurniasari, R., Al-Afik, & Utama, C. W. (2024). Case Report Penurunan Tingkat Nyeri Pada Pasien Fraktur Femur Dengan Balut Bidai Di IGD RSUD Tidar Kota Magelang. 2(2), 162–170. https://doi.org/10.61132/corona.v2i2.412
Mubarak W.I., (2011). Promosi Kesehatan Untuk Kebidanan. Jakarta: Salemba Medika
Ni’mah, J., Insani, U., Satria, R. P., & Hidayatii, S. (2023). Pengaruh Edukasi P3K Terhadap Pengetahuan dan Ketrampilan Guru di SDN 3 Lebaksiu Kidul Kabupaten Tegal. MAHESA : Malahayati Health Student Journal, 3(4), 890–899. https://doi.org/10.33024/mahesa.v3i4.10019
Notoatmodjo, S., 2014, Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta
Pamungkas, A. M. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Metode Demonstrasi Teknik Pembidaian Terhadap Pengetahuan Tentang Pertolongan Pertama Fraktur Pada Anggota Palang Merah Remaja (Pmr) Di Sman 1 Kawedanan Kecamatan Kawedanan Kabupaten Magetan. Keperawatan, Prodi Bhakti, Stikes Mulia, Husada, 5(1), 01-122. https://repository.stikesbhm.ac.id/view/creators/pamungkas=3Aarema_mega=3A=3A.html
Pangesti, A. (2012) Gambaran tingkat pengetahuan dan aplikasi kesiapsiagaan bencana pada mahasiswa fakultas ilmu keperawatan universitas indonesia tahun 2012. Universitas indonesia.
Rinaldi, A. (2016). Hubungan Pengetahuan, Sikap Dan Personal Hygiene Dengan Terjadinya Diare Pada Anak Di Puskesmas Krueng Barona Jaya Kabupaten Aceh Besar. Skripsi Fakultas Kedokteran Syiah Kuala
Rini, S.I. (2019). Pertolongan pertama gawat darurat., Malang: Tim UB Press
Saputri, R. (2017). Hubungan tingkat balut bidai dengan sikap pertolongan pertama fraktur pada mahasiswa keperawatan. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. https://etd.umy.ac.id/id/eprint/32913/
Talibo, N. A., Katuuk, H. M., Riu, S. D. M., & Pattinasarani, N. S. (2023). Pengaruh edukasi pembidaian terhadap pengetahuan mahasiswa dalam memberikan pertolongan pertama pada fraktur tulang panjang Norman. Jurnal Keperawatan, 15(1), 381–388. http://journal.stikeskendal.ac.id/index.php/Keperawatan
Warouw, J. A., Kumaat, L. T., & Pondaag, L. (2018). Pengaruh Pendidikan Kesehatan dan Simulasi Terhadap Pengetahuan Tentang Balut Bidai Pertolongan Pertama Fraktur Tulang Panjang Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 6 Manado. Ejournal Keperawatan, 6, 1–8.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).